Przejdź do treści strony Przejdź do menu głównego Przejdź do menu pomocniczego
Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości jest miejscem, gdzie przedsiębiorczy mieszkańcy naszego powiatu, którzy mają pomysł na własną działalność, mogą znaleźć wsparcie.
O inkubatorze »

Formuła partnerstwa publiczno-prywatnego jest sposobem na wspieranie i rozwój przedsiębiorczości oraz poprawę konkurencyjności firm – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP. – Przedsiębiorcy poprzez współpracę z samorządami i realizację wspólnych projektów również mogą się rozwijać.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości od dłuższego czasu włącza się w promocję takich działań. Efektem były m.in. prowadzone szkolenia. Przygotowano serię materiałów informacyjno-edukacyjnych, które mogą być wykorzystywane przy przygotowywaniu projektów. Wszelkie niezbędne informacje można znaleźć na prowadzonym przez PARP portalu internetowym, poświęconym tej tematyce.

– Jesteśmy instytucją, która promuje i wspiera działania instytucji takich jak Ministerstwo Gospodarki czy Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które też tę formułę partnerstwa publiczno-prywatnego promują – mówi prezes Agencji. – Są to głównie małe projekty, dotyczące lokalnych usług i użyteczności publicznej, najczęściej z obszaru małej infrastruktury, energetyki i służby zdrowia.

W takie inwestycje zaangażowane są zwykle mikro, małe i średnie firmy. Ta forma współpracy między samorządami a lokalną przedsiębiorczością nie jest żadnym novum. Przynajmniej w Europie, gdzie są liczne przykłady pomyślnie przeprowadzonych inwestycji.

– W innych krajach europejskich, tak jak i w Polsce, są przykłady zarówno doskonałych projektów, jak i mniej udanych, ale na pewno ta formuła ma tam większe znaczenie i jest jednym z ważniejszych sposobów finansowania usług publicznych – wyjaśnia Bożena Lublińska-Kasprzak.

Działania promujące formułę PPP wynikają z rosnących oczekiwań przedsiębiorców. Z przeprowadzonych w ubiegłym roku przez PARP badań wynika, że z jednej strony jest chęć i wola współpracy między partnerami, z drugiej zaś jest pewna niewiedza i brak doświadczenia, które stoją na przeszkodzie w rozwoju tej formuły. Bez odpowiedniego wsparcia, przede wszystkim w obszarze promocji, nie uda się pokonać tych barier.

– Trzeba pokazywać dobre przykłady i wspierać merytorycznie oraz finansowo te instytucje, które takie projekty chcą realizować – podkreśla prezes PARP.

Źródło: fundusze-europejskie.pl

Przewiń do góry